“Wordt plastic afgebroken door de natuur?”, “Bij welk afval hoort een spaarlamp?”, “Wat is Plastic Soep?”.
Op deze vragen en meer kregen de leerlingen van de tweede klas van De Mavo Vos dinsdag 26 en
woensdag 27 mei antwoorden tijdens ‘Operatie Afval’, hét afvalvoorlichtingsproject voor de middelbare school van
de gemeente Vlaardingen en stichting Lawine.

web 4 boys computer en LuisMavo Vos Opruimactie 27 5 15 bewerktweb boy computer en turtle pic on computer

Tijdens deze twee speelse en actieve projectdagen gingen de leerlingen, onder anderen, aan de slag met het bestuderen van gerecyclede producten, het maken van een voorlichtingsfolders over verschillende soorten afval en, natuurlijk, met het opruimen van het gebied in de wijk en om de school heen. Ook leerden de leerlingen over ons huidige afvalprobleem en hoe we met zijn allen een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van deze bedreiging, beginnend bij hun eigen afvalgedrag en het bestrijden van zwerfafval. Aan het einde van de tweede dag werd het project in iedere klas afgesloten met een Afval Quiz, waarbij de leerlingen het in teams tegen elkaar opnamen om uit te vinden wie zich Afval Expert mocht noemen. Stichting Lawine zet volgend jaar met de projecten ‘Operatie Afval’ en ‘Spelen in een Schonere Wijk’ haar toer voort langs scholen in Vlaardingen.