Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /var/www/vhosts/stichtinglawine.nl/httpdocs/libraries/joomla/html/parameter.php on line 0

Afval opruimen, recycle producten onderzoeken, posters maken over hoe slecht zwerfafval is voor de natuur, en meer waren allemaal onderdelen van de Operatie Afval Carrousel die begin juni draaide bij De Mavo Vos. Op een speels en interactieve manier wordt afval-educatie aan jongeren gegeven.

Jongeren zijn een belangrijk doelgroep want het is een goede tijd om iets nieuws te leren. Juist in hun tienerjaren kunnen jongeren excelleren. Projectleider Kathie diStefano zeg tegen haar publiek 'Wij willen jullie dit kennis meegeven zodat je weet waaroom wij ons afval productie moeten verminderen en meer investeren in recycling. Het gaat om de toekomst van ons wereld en de toekomst is van jullie.'

Een Mavo docente zie: 'Ik heb positieve reacties van de leerlingen gehoord, het was niet 'saai luistern' maar ze mochten leuke dingen doen en lachen. Top! Ik wil zeker mee doen volgende jaar en geef Operatie Afval een 8 als cijfer.

Operatie Afval is een lessen programma van Stichting Lawine. Scholen krijgen dit lesprogramma aangeboden door de gemeente. Operatie Afval heeft projecten voor alle leerjaren in het middelbaar onderwijs. Daarnaast is er voor basisscholen het lesprogramma ‘Spelen in een Schonere Wijk’. Scholen die interesse hebben kunnen contact opnemen met: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Operatie Afval Mavo Vos

Bij De Mavo Vos staat afval- en recyclingeducatie hoog in het vaandel. Voor nu alweer de zesde keer  hebben zij Operatie Afval uitgenodigd om aan de slag te gaan met hun leerlingen. Op 12 mei kregen alle leerlingen van het derde leerjaar een reeks lessen over afval, afvalgedrag, recycling en de plasticsoep problematiek. Op creatieve wijze in de vorm van spoken word workshops en drama lessen, worden deelnemers gevraagd om over hun eigen afvalgedrag na te denken. De negatieve consequenties van ons huidige zwerfafval gedrag krijgen hierbij veel aandacht. Ook een populair onderdeel was het recycle lokaal waar leerlingen werden gevraagd te raden van welk recyclebaar materiaal de diverse producten zijn gemaakt.

In begin juni waren de eerste- en tweedejaars aan de beurt. Bij deze leerjaren zullen ook opruimacties en onderzoek naar afvalgedrag en verwerking veel ruimte krijgen. Hoeveel afval produceren wij? Wat gebeurt met ons afval? Hoe kunnen wij ons afval het beste recyclen?  Deze vragen en meer zetten leerlingen aan het nadenken over hoe belangrijk het is om correct om te gaan met ons afval. Leerlingen leren het beste van een actieve aanpak daarom zit Operatie Afval vol interactieve en speelse lessen.

Opruimactie 2de jaars foto 1

2 jongens met leeuw beeld Mavo Vos