Operatie Afval

Samen bereiken wij meer Operatie Afval

Afval-educatie met een sociaal aanpak

Lawine's educatieve project: Operatie Afval: Doe een extra stap voor jezelf, je medemens en het milieu.
“We moeten leren om op een andere manier met ons afval om te gaan. In het verleden waren we gewend het “weg” te gooien, maar nu is er geen “weg” meer.”
W. McDonough en M. Braungart, Cradle to Cradle

Operatie Afval met de boodschap “doe een extra stap voor jezelf, je medemens en het milieu” ofwel “een beter milieu begint bij jezelf”. Lawine speelt een actieve rol in mensen te leren en te herinneren hoe ze met elkaar en ons milieu om horen te gaan.

Operatie Afval "kick-off"  moment in de klas.

Tijdens de “Kick Off” wordt een interactieve presentatie gehouden over de hoeveelheid afval die lokaal en wereldwijd wordt geproduceerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal en fysieke voorbeelden. Na de introductieles kunnen de leerlingen een afvalthema kiezen, onderzoek doen om hun bevindingen aan klasgenoten te presenteren.

Voorbeelden van afvalthema’s zijn: de consequenties van de huidige “shop ‘till you drop” consumptiemaatschappij, Plastic Soep, het (illegaal)exporteren van elektronisch afval naar ontwikkelingen-landen en hoe waardevol een oude mobiel kan zijn. Het verminderen van zwerfafval speelt een belangrijke rol in het bijhorend lessenpakket.

Dit project is prima te combineren met verplichte leerstof. Tevens kan het vak “Engels” ruim aan bod komen daar één van de project uitvoerders “native speaker” Engels is.

Tijdens Operatie Afval komen ook sociale vaardigheden aan bod. Met de vele groepsgerichte projectonderdelen worden leerlingen regelmatig gevraagd om in overleg afspraken te maken en te proberen goed samen te werken.

Operatie Afval projectonderdelen:

Operatie Afval Poster project onderdeel

Poster Project

Groepsgericht gaan de leerlingen op een creatieve manier aan de slag met een afval thema door een poster te maken. Voorbeelden van posterslogans zijn o.a: “Waarom is het belangrijk om te recyclen”, “Gooi Afval Weg Waar Het Hoort” & “Plastic Soep”.  Themavoorbeelden en een stappenplan om een poster te maken zijn aanwezig om de leerlingen op pad te helpen. Nadat de posters gemaakt zijn kunnen de groepen ze aan elkaar presenteren om vervolgens de posters in de school op te hangen.

Opruimactie in de Buitenruimte

In groepen van 4 gaan leerlingen naar buiten om ‘Afval Hotspots’ op te zoeken en zwerfafval op te ruimen. Iedere groep heeft zijn eigen gebied. Na de opruimactie is er een afronding in het lokaal om de bevindingen te bespreken en eventueel de foto’s te laten zien die zij tijdens het opruimen genomen hebben. Deze presentatie kan uitlopen tot een fotoproject waarbij de groepen hun favoriete foto’s tentoonstellen. Het mee doen aan een opruimactie helpt leerlingen om zwerfafval te herkennen en er zich van bewust te worden; want de meeste jongeren die afval op straat gooien zien het niet eens. Deze bewustwording van hun eigen afvalgedrag is een belangrijke eerste stap op het pad naar gedragsverandering.

Opruim Actie in de buite ruimte
Operatie Afval: Afval in ons natuur presentatie maken

Onderzoek & Presenteren

Leerlingen kiezen een afval thema uit een reeks ‘afval topic kaarten’. Op de kaarten staan vragen die de leerlingen moeten beantwoorden. Onderzoek wordt gedaan en een presentatie aan de klas wordt voorbereid en gegeven. Deze opdracht kan gedaan worden in een dag of meerdere dagen achter elkaar, bv. tijdens een projectweek, of wekelijks als onderdeel van het reguliere lesrooster. Onderwerpen als: E-Waste, Plasticsoep, Afval op School, FairTrade producten komen aanbod.

Vuilspel Bordspel & Afval Memorie

Spelletjes die de leerlingen met elkaar kunnen ‘spelen’  met als thema afvalgedrag en recycling.

Vuilspel Bordspel & Afval Memorie van Stichting Lawine