Opruimen Leuk?
Kinderen vinden het vaak leuk om zwerfafval op te sporen en de natuur te helpen. Met een goede voorbereiding kan de opruimactie een groot succes worden. Hieronder volgen belangrijke tips en stappen voor de leerkracht.
Voorbereiding
- Duidelijke Instructies:
- Gebruik de poster voor het digibord tijdens de briefing in de klas.
- Vertel over de groepjes (4-6 leerlingen), de te schoonmaken gebieden en het tijdstip van terugkomst.
- Gebruik de ‘Opruimactie Lesbrief’ ter aanvulling.
- Opruimmateriaal:
- Zorg ervoor dat elke leerling een eigen grijper heeft om de focus te verhogen.
- Gebruik opruimringen rond de afvalzakken om deze open te houden.
- Materialen kunnen geleend worden van de gemeente. Neem contact op via dcm@maassluis.nl voor meer informatie.
- Extra Volwassenen:
- Het is aan te raden om extra volwassenen mee te laten lopen, zodat de klas in kleinere groepen kan worden opgesplitst.
- Dit vergroot de kans om meer zwerfafval te vinden en maakt de actie effectiever.
- Nodig ouders tijdig uit om te helpen. Gebruik hiervoor de bijgevoegde ouderbrief in Word.
- Veilige Locatie:
- Als er geen extra volwassenen beschikbaar zijn, kies dan een ruim gebied (bijvoorbeeld een park) waar groepen verschillende richtingen op kunnen gaan en de leerkracht alles in de gaten kan houden.
De Opruimactie
- Uitvoering: Voer de opruimactie uit zoals gepland. Zorg ervoor dat alle leerlingen veilig en betrokken blijven.
- Positieve Focus: Houd de sfeer positief en moedig de leerlingen aan om goed samen te werken.
Reflectie
Na de opruimactie is er tijd voor reflectie in de klas:
- Bespreek wat de leerlingen hebben geleerd: dat ze de natuur hebben geholpen, het belang van afvalscheiding, en de samenwerking binnen de groepen.
- Dit is ook een kans om feedback te geven over wat beter kan voor de volgende keer.
Met deze stappen en tips zorg je voor een succesvolle en leerzame opruimactie voor jouw klas!
Wilt u meer weten over Lawine en haar projecten / activiteiten?
Neem contact met ons op via de contact formulier hieronder.